Efterlyses: Viljan att sälja årskort

Elfsborg, Norrköping och Örebro. Skitlag från skitstäder med skitsupportrar. Tre klubbar som känns helt ointressanta, tre klubbar som spelar på låtsasgräs och tre klubbar som har en målsättning att säsongen 2015 sälja 5000 årskort. Helsingborgs IFs målsättning är att sälja 4400 årskort.

Aftonbladet släppte en undersökning för några veckor sen där de gick igenom årskortsförsäljigen för de allsvenska klubbarna. Klubbarna fick frågor om antalet årskort som sålts samt målsättningen med årskortsförsäljnignen. Siffrorna var minst sagt oroväckande. Stockholmslagen säljer stora mängder årskort och medgångsmupparna från förorten till Köpenhamn har givetvis ökat sin försäljning. HIF stod då på 2440 sålda (idag drygt 2800). Det är dock inte antalet sålda årskort som oroar mig mest, utan det är vår målsättning på 4400. Förra säsongen slutade årskortsförsäljingen på just 4400. Nu är det en ny säsong där ett nytt Södra växer fram, Henke Larsson har kommit hem som tränare och med ny organisation andas HIF framtidstro igen. Men vi har ingen ambition att sälja fler årskort.

När jag tänker på de förändringar HIF gjort inför säsongen funderar jag på hur marknadsföringen av årskort sett ut. Alla dessa förändringar borde givetvis användas i vår marknadsföring Ska jag vara ärlig så har jag inte märkt någon som helst skillnad i marknadsföringen i år gentemot förra året. Har HIF missat att ombyggnaden börjat? Har HIF missat att en av Sveriges bästa spelare genom tiderna och en av Helsingborgs största profiler ska leda laget? Det verkar så.

Det brukar pratas om att det inte finns någon ”årskortskultur” i Helsingborg, även om vi har kanske den mest trogna publiken i landet. Den kulturen måste HIF vilja förändra. Har HIF någon koll på vilka som köper/inte köper årskort? Varför köper 12-åringar som precis börjat gå utan sina föräldrar årskort? Vad behövs för att fler ska göra det? Varför köper 35-åringar med småbarn hemma årskort? Vad kan HIF göra för att ännu fler i denna kategori ska köpa? 45-åringar med tonåringar hemma? Pensionärer? Vad är det som gör folk köper årskort och vad behöver HIF göra för att ännu fler ska välja årskort framför lösbiljetter. Frågor som måste utredas och ska jag vara ärlig tror jag inte HIF har en aning.

Syftet med denna text är att vi måste VILJA öka. Inte vara nöjda med att sälja de vanliga 4500 årskorten. Många andra klubbar har ökat sin försäljning markant och medan HIF står kvar och trampar på samma ställe som förr. Och när jag ser att lag som Elfsborg, Norrköping och Örebro har en ambition att sälja fler årskort blir jag riktigt orolig.

2017 står Olympia helt klart och då kommer vi ha alla möjligheter att sälja uppemot 7000 årskort. En ny fenomenal hemmaståplats som redan har hunnit sätta sin prägel på stämningen, bättre faciliteter för vår sittplatspublik samt en helt annan möjlighet att ta hand om våra sponsorer. Men för att sälja 7000 årskort så måste man ha viljan till att göra det. Jag hoppas att vilja finns där då, för den verkar inte finnas hos HIF just nu.

Ses i Kalmar! SB har fyllt sin buss, Kärnan har precis sålt slut sin första och HIF har precis släppt sitt resealternativ. Det kommer bli en fantastisk dag.

Razak
Sundsbusarna


Comments are closed.